Zoekmachineoptimalisatie, wordt mijn site wel gevonden?

Handvatten voor een geoptimaliseerde website

 

In eerdere blogs ben ik ingegaan op het zelfbouwen of het laten bouwen van een website en het kiezen van een webdesigner. Daarmee zijn in principe de randvoorwaarden voor een goede online aanwezigheid ingevuld. Op de verschillende fora worden echter zeer veel vragen gesteld die allemaal betrekking hebben op maar één aspect: ik heb wel een website, maar hij wordt niet (op de eerste pagina) getoond in de zoekmachineresultaten. Hoe kan dat?

De vindbaarheid van een website is van veel factoren afhankelijk, het is niet voor niks dat er ook voor zoekmachineoptimalisatie een groot aantal specialisten te vinden zijn. Er is echter een groot onderscheid te maken in de manieren waarop een site wordt geoptimaliseerd. In het slechtste geval worden er door een bedrijf of adviseur technieken gebruikt die uw site een Google ban (penalty) opleveren. Het oplopen hiervan is een stuk eenvoudiger dan het verwijderen. Bedrijven die een nummer één positie in Google garanderen kunnen daarom mijns inziens beter worden gewantrouwd. Het uitgangspunt van zoekmachineoptimalisatie is in mijn optiek het verbeteren van de positie die een site heeft in de verschillende zoekmachines via onbetaalde (SEO) en betaalde (SEA) manieren. In deze blog geef ik een aantal (basis) tips en handvatten voor een betere vindbaarheid die voor elke ondernemer toepasbaar zijn, ook die met een klein budget.

 

De opbouw van de site

Een goede vindbaarheid begint met de opbouw van de site. Maak netjes gebruik van headers en gebruik voor verschillende producten ook verschillende pagina’s. Daarnaast spelen de metadescriptions een belangrijke rol, omdat deze in de resultaten van Google worden weergegeven. Mensen die zich met deze beschrijving kunnen identificeren, de probleemstelling herkennen of een oplossing voor hun probleem zien, zullen sneller de pagina bezoeken. Zorg dat de metadescriptions per pagina geschreven zijn en bij voorkeur niet langer dan 160 karakters.

De meeste sites maken gebruik van afbeeldingen, ook deze kunnen voorzien worden van logische namen. Noem een afbeelding dus niet img001.jpg maar noem deze naar het afgebeelde product, bijvoorbeeld tuinset solar.jpg. Het spreekt eigenlijk vanzelf dat de verdere tekst op deze pagina’s wordt afgestemd op de doelgroep, immers u wilt de doelgroep over halen om uw product te kopen of van uw dienst gebruik te maken. Dit betekent echter ook het gebruik van trefwoorden en omschrijvingen die door de doelgroep worden gebruikt.

 

Gebruik goede trefwoorden/ keywords

Denkt u te weten welke trefwoorden uw doelgroep gebruikt, dan zijn er verschillende hulpmiddelen waarmee eenvoudig kan worden onderzocht of deze woorden ook daadwerkelijk als zoekterm door de doelgroep worden gebruikt. Wordt het woord niet als zoekterm gebruikt, dan is het weinig zinvol om dit woord als trefwoord in de tekst op uw site te gebruiken. In dat geval is het verstandig om te onderzoeken welke synoniemen er wel door de doelgroep gebruikt worden en deze te gebruiken. Wordt het woord wel als zoekterm gebruikt, dan is het van belang om te weten hoeveel concurrentie u op die term heeft. Bij veel concurrentie is het verstandig om te kijken naar synoniemen met een lagere concurrentie. Immers, veel concurrentie betekent over het algemeen een lagere positie of veel moeite, lees investeringen, om een hoge positie te behalen.

 

Linkbuilding

Naast het optimaliseren van de inhoud van de site is een andere factor die meespeelt de zogenaamde linkbuilding. Linkbuilding wordt vaak misbruikt om snel veel links te bouwen naar een site, een manier die tegenwoordig door Google wordt afgestraft. Linkbuilding kan worden toegepast om specifieke pagina’s bekend te maken en kan wel degelijk nuttig zijn, mits het gaat om unieke en linkwaardige inhoud. Een pagina over tuinmeubilair kan bijvoorbeeld worden aangemeld bij sites over tuininrichting. Ook het uitwisselen van een link met pagina’s van partners en toeleveranciers kan van toegevoegde waarde zijn. Met name pagina’s met een hoge ‘autoriteitsfactor’ zijn pagina’s die kunnen bijdragen aan een hogere positie van de website in zoekmachines.

Een andere soort linkbuilding is het gebruik van blogs of het maken van koppelingen met social media platformen als Facebook, LinkedIn, Twitter, YouTube en Pinterest. Met een blog kan kennis worden gedeeld, wat voor unieke content op de site zorgt. Unieke content kan weer bijdragen aan de autoriteitspositie die de site inneemt. Via social media platformen kan er vervolgens worden verwezen (gelinkt) naar deze nieuwe content. Ook Google+ en likes kunnen bijdragen aan het vergroten van de autoriteitspositie van een website en daarmee de positie van de website in de zoekmachineresultaten verbeteren. Een aandachtspunt bij het linkbuilden is wel dat sommige platformen en fora werken met een no follow link, een methode waarmee webmasters aan zoekmachines laten weten dat ze de links op die pagina niet moeten volgen.

 

Adwords

Bovenstaande punten geven een aantal handvatten voor het verbeteren van de vindbaarheid van uw website die, behalve tijd, weinig investering vragen. Uiteraard is er ook nog de mogelijkheid om via Google Adwords specifieke trefwoorden te ‘kopen’. Ook in dat geval geldt dat het verstandig is om eerst goed te onderzoeken welke trefwoorden het meest rendabel zijn. Door een bedrag per woord en/of een maximum bedrag per dag vast te stellen wordt ‘advertentieruimte’ gekocht. Om met Adwords echter een maximaal rendement te behalen is het ook van belang dat de site geoptimaliseerd is en aan de voorgaande punten voldoet. Hoe een Adwords campagne het beste kan worden ingericht lichten we daarom in de volgende blog toe.

 

Conclusie

Zoals uit bovenstaande punten al blijkt is zoekmachineoptimalisatie van zeer veel verschillende factoren afhankelijk. Een aantal basispunten kunnen al snel voor een grote verbetering van de vindbaarheid zorgen. De randvoorwaarden en eisen die Google echter stelt aan elk van deze punten zorgt ervoor dat het significant verbeteren van de positie binnen de zoekmachineresultaten veel tijd en aandacht vereist. Omdat een website die niet vindbaar is, de ondernemer veel geld kost raad ik aan om bij een slechte positie in de zoekmachineresultaten contact op te nemen met een specialist. Deze kan de oorzaak of oorzaken vaststellen en advies geven om de resultaten te verbeteren.