Hoe kies ik een webdesigner?

 

Door de bomen het bos niet meer zien

 

De Nederlandse consument shopt tegenwoordig steeds vaker online. Internet wordt bovendien steeds frequenter gebruikt voor het opzoeken van informatie, dienstverleners of voor het vergelijken van producten. Voor u als ondernemer is het al snel duidelijk, u moet op internet te vinden zijn, bij voorkeur met een eigen site. Vaak wordt gesteld dat het ontwerpen en het bouwen van een site met gratis en/of open source pakketten kinderspel is. Elke ondernemer zou daarmee eenvoudig en binnen afzienbare tijd online zijn. De werkelijkheid is vaak anders.

Eenmaal gestart blijkt dat het ontwerpen en bouwen van een site toch meer tijd en technische kennis vraagt dan vooraf werd ingeschat. Ook het schrijven van goede, wervende teksten blijkt lastiger en tijdrovender dan gedacht. De navigatiestructuur, de indeling van het product- of dienstenportfolio, online bestelmogelijkheden en omschrijvingen die zowel de doelgroep aanspreken als vriendelijk zijn voor zoekmachines, het zijn allemaal onderdelen waar vooraf goed over nagedacht moet worden. Vaak wordt daarom ‘de website’ (alsnog) uitbesteed. Hoe maak je als ondernemer nou een goede keuze uit het woud van webdesigners, webontwikkelaars en websitebouwers? Voor het maken van een goede keuze zijn mijns inziens een aantal zaken van belang.


Het bedrijf
Allereerst is het verstandig om kort navraag te doen naar de historie van het bedrijf en het aantal medewerkers. Hoe lang bestaat het bedrijf? Zijn er meerdere medewerkers of is het een eenmansbedrijf? Welke websites heeft het bedrijf voor andere organisaties gebouwd? Dit geeft u een grove indicatie of het gekozen bedrijf u continuïteit kan bieden en ook op langere termijn kan helpen als er bijvoorbeeld een keer problemen zijn of u een aanpassing wilt. Ook ervaring met uw specifieke branche of uw wensen is belangrijk. Het implementeren van een betrouwbaar betaalsysteem is niet iets waarvoor u als proefkonijn wilt dienen. Een niet goed werkend kassasysteem kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat u handmatig alle transacties en voorraadmutaties moet bijhouden. Hierdoor kunt u ineens met hoge extra (loon)kosten worden geconfronteerd en loopt u tegelijkertijd, soms onherstelbare, imago- en reputatieschade op.

Het ontwerp
Hebt u een bedrijf gevonden, dan is het van belang om uit te zoeken of de partij die u site gaat bouwen, uw wensen begrijpt en deze kan vertalen naar een aansprekend ontwerp. Een site gericht op de financiële sector vraagt om een ander ontwerp dat een site die is gericht op jongeren. Ook zijn er grote verschillen in sites gericht op bedrijven of sites gericht op consumenten. Hebt u de keuze uit een aantal standaard ontwerpen, templates, of wordt de site echt voor u ontworpen?

Beheer in eigen hand
Een ander, niet te onderschatten punt, heeft betrekking op het beheer van de site en het contentmanagement-systeem. Hebt u zelf de mogelijkheid om aanpassingen te maken en informatie te plaatsen op de site? Als u die mogelijkheid niet hebt, realiseert u zich dan dat u voor elke aanpassing afhankelijk bent van de tijd van de ontwerper. Daarnaast geldt dat u, tenzij u een supportcontract hebt, u voor elke aanpassing een factuur kunt verwachten. Een intuïtief contentmanagement-systeem stelt u in staat om zelf bijvoorbeeld nieuwe producten, advertenties, acties of beeldmateriaal toe te voegen, zonder tussenkomst van derden. Nog prettiger is het als de bouwer u, voordat uw site online gaat, leert werken met het contentmanagement-systeem. Hoe intuïtief een systeem ook mag zijn, in de praktijk blijkt telkens weer dat het erg prettig is als een deskundige u helpt bij uw eerste stappen in de online wereld. Tot slot is het handig als een site modulair is opgebouwd, zodat u deze op termijn eenvoudig kunt uitbreiden met bijvoorbeeld een nieuwsbrief mogelijkheid of de mogelijkheid voor bezoekers om een reactie achter te laten.

Uiterlijk en inhoud
Zijn de technische aspecten en het ontwerp van de site allemaal naar wens, dan moet de site nog worden voorzien van informatie. De kunst is om de informatie aantrekkelijk te maken voor zowel de doelgroep als voor de zoekmachines. Immers de bezoekers van de site zijn uw potentiele klanten, maar zij moeten u wel weten te vinden! Er zijn bedrijven die werken met freelance tekstschrijvers of zelfs een tekstschrijver in dienst hebben. Zij kunnen uw boodschap goed en zoekmachine vriendelijk verwoorden of u tips geven waar u op moet letten bij het schrijven van een tekst voor internet.

Conclusie
Door vooraf te informeren naar bovenstaande punten kunt u in veel gevallen onvoorziene kosten en teleurstellingen voorkomen. Het is geen garantie, maar deze punten bieden u wel de mogelijkheid om vooraf, zonder veel vakkennis, een goede afweging te maken. In een volgende blog ga ik in op de aspecten die van belang zijn bij het selecteren van een hostingpartij. Hopelijk gaat u met deze informatie door de bomen het bos weer zien.