Analytics, inzicht in websitebezoekers vergroot verkoopkansen

Analytics

Big data, business intelligence en business analytics zijn voor veel bedrijven de buzz-woorden van dit moment. In een tijd waarin kennis macht vertegenwoordigt, is het begrijpelijk dat ondernemers zo veel mogelijk
informatie uit hun bezoekersdata willen halen. Denk daarbij niet alleen aan NAW-gegevens, maar ook aan inschrijvingen op de nieuwsbrief, eerdere aankopen, likes op social media of het gebruik van kortingscodes. Deze kunnen veel vertellen over de beslissingsmomenten en –motivatie voor een klant. Door deze informatie te interpreteren en weer te gebruiken voor SEO en SEA kan de omzet uit het online kanaal worden vergroot. Google Analytics is daarbij een onmisbare factor of sterker nog, een must. Voor veel (beginnende) website eigenaren is Analytics met name een overzicht van veel getallen zonder betekenis. In deze blog worden een aantal basisgegevens uitgelegd.

 

Google Analytics is een hulpmiddel om het website verkeer te analyseren. Zo is er basis informatie beschikbaar over het aantal bezoekers van uw website, hoe deze bezoekers op uw site terecht zijn gekomen, hoe lang deze bezoekers op uw site blijven en op welk punt zij de site weer verlaten. Door in te zoomen op deze informatie en de informatie regelmatig te vergelijken met dezelfde informatie van een vorige periode kunt u zien welke informatie bezoekers aanspreekt en welke niet. Zo ziet u of SEO en SEA activiteiten bijdragen aan een hoger bezoekersaantal, maar ook welke zoektermen interessant kunnen zijn om toe te voegen en of bezoekers, na de aanpassingen, langer op uw site blijven.

 

Basisinformatie biedt verrassende inzichten
De meeste van deze basisinformatie is beschikbaar onder het kopje doelgroep. Daar treft u informatie aan over het aantal bezoekers, de gemiddelde bezoekduur, via welk apparaat de site is bezocht, het aantal bezochte pagina’s en het bouncepercentage. Het is met name interessant om te kijken naar de verhouding tussen het aantal nieuwe en het aantal terugkerende bezoekers. Ook het bouncepercentage is interessant om eens nader te bekijken. Een bouncepercentage tussen de 40 en 60 procent is gemiddeld, het werkelijke percentage verschilt per soort site.

Het bouncepercentage geeft weer welk percentage van de bezoekers uw site direct weer verlaat omdat zij de inhoud als niet relevant of interessant beoordelen. Stel dat u nieuwe bergschoenen wilt. U zoekt met een zoekmachine naar bergschoenen. Een online webshop met kampeer- en survivalmaterialen zal relevante schoenen bieden. Een site over het produceren van bergschoenen, of (web)winkels met gewone schoenen zult u snel weer verlaten omdat de inhoud voor u niet relevant is. Met een duidelijke positionering, goede teksten en koppen kunt u het bouncepercentage terugbrengen. Gemiddeld moet een bezoeker binnen 3 seconden kunnen zien wat de site te bieden heeft, anders verlaat deze de site weer. Heeft een webshop een groot aantal nieuwe bezoekers en een hoog bouncepercentage, dan kan dit betekenen dat de site wel goed gevonden wordt, maar het aanbod of de informatie onvoldoende aansluit. Een goed aanbod draagt er bovendien aan bij dat nieuwe bezoekers worden overgehaald om terug te komen of worden geconverteerd. Dit converteren heeft te maken met het definieren van doelen, een onderwerp waar in de volgende blog aandacht aan wordt besteed.

Met welk apparaat wordt uw site bezocht?
Onder het kopje mobiel biedt Google Analytics informatie over het apparaat waarmee bezoekers de site bezoeken. U ziet hier of bezoekers uw site bekijken via een desktop, een tablet of bijvoorbeeld een smartphone. Door op apparaten te klikken is zelfs in te zoomen op specifieke typen. Dit is belangrijke informatie. Immers, wordt uw site veel bezocht via een smartphone maar is uw site daarvoor eigenlijk niet geschikt, dan is de beleving van de klant minder en zal deze de site sneller verlaten. Het aanschaffen van een product of het invullen van een formulier is een actie die dan zeker niet genomen wordt.

Een laatste kopje dat ik hier wil aanstippen en dat vaak wordt onderschat is acquisitie. Hier wordt getoond op welke manier bezoekers op de site zijn terechtgekomen. Er wordt standaard onderscheid gemaakt tussen organisch, direct, via verwijzingen op andere sites of via social media. Door de site te optimaliseren voor zoekmachines, SEO, kan het resultaat ‘organisch’ worden verbeterd. Indien er een Adwords campagne actief is, zal er in het acquisitieoverzicht ook ‘paid search’ worden getoond. Het klikken op bijvoorbeeld ‘organic’ of op ‘paid’ geeft vervolgens een overzicht van onder andere de bijbehorende zoekwoorden, het aantal bezoekers per zoekwoord en de gemiddelde bezoekduur*.

Indien u naast een website ook koppelingen hebt met Google+, facebook of andere social media, dan zijn de gegevens onder social media zeker het bekijken waard. U ziet hier welk kanaal de meeste bezoekers genereert en welke berichten daarvoor zorgen. Dit kunnen verwijzingen naar nieuwe producten zijn, nieuwsberichten of wellicht een blog. Nu Google+ ook voor SEO een steeds belangrijkere rol speelt wordt ook deze informatie steeds waardevoller.

Conclusie
Google Analytics biedt zeer veel gegevens over website bezoekers. Analyse van deze gegevens geeft inzicht in hoe bezoekers op uw site komen, welke pagina’s worden bezocht en welke zoektermen er worden gebruikt om op de site te komen. Met deze informatie kan snel en eenvoudig de inhoud van uw website verbeterd worden. Bovendien geeft inzicht in het door uw bezoekers gebruikte apparaat u de mogelijkheid om uw site zo in te richten dat u bezoekers een prettige online ervaring biedt. De kans is zeer groot dat zij uw moeite waarderen en terugkomen en/of u aanbevelen. Google Analytics  kost u een klein beetje moeite en kan leiden tot groot resultaat! In de volgende blog meer over doelgroepen, het definieren van doelen en locaties!

 

*Steeds vaker wordt bij het inzoomen op zoekwoord ‘not provided’ getoond. Dit heeft te maken met het feit dat sinds 2012 Google de zoekresultaten versleutelt waardoor het gebruikte zoekwoord als ‘not provided’  wordt weergegeven. Ook het zoekverkeer van mensen die via smartphones internet gebruiken is in de meeste gevallen versleuteld en draagt bij aan het resultaat ‘not provided’.